Fritaksmetoden og hybridtilfeller – avklaring fra Finansdepartementet

Fritaksmetodens anvendelse på investeringer i utenlandske selskaper som er transparente i sitt hjemland, men som anses som egne skattesubjekter etter norsk rett (såkalte hybridtilfeller), har lenge vært nokså uklar. Nå har imidlertid Finansdepartementet kommet med en avklaring.

Fritaksmetoden for aksjer innebærer at aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper og en del andre selskaper i stor utstrekning er fritatt for skatt på aksjeutbytte samt for gevinst ved realisasjon av aksjer.

Fritaksmetoden gjelder på visse vilkår også for aksjeinvesteringer over landegrensene:

• For utenlandske selskaper innebærer anvendelse av fritaksmetoden fritak fra kildeskatt på utbytte fra norske aksjeselskaper.

• For norske selskaper som har aksjeinvesteringer i utlandet innebærer anvendelse av fritaksmetoden at utbytte og gevinst på disse investeringene er skattefritt (og tap er ikke fradragsberettiget) på samme måte som aksjeinntekter fra Norge.

For at aksjeinntekter til eller fra et utenlandsk selskap skal omfattes av fritaksmetoden, er det vilkår at det utenlandske selskapet anses å tilsvare et norsk selskap som kvalifiserer under fritaksmetoden (tilsvarende-kriteriet). Videre er det et vilkår at selskapet anses hjemmehørende i utlandet (hjemmehørende-kriteriet).

Skattemyndighetene har tidligere lagt til grunn at et utenlandsk selskap som er skattemessig transparent i sin hjemstat kan oppfylle tilsvarende-kriteriet, fordi det skal vurderes etter norske skatteregler.

Finansdepartementet har imidlertid samtidig lagt til grunn at ved vurderingen av om selskapet er hjemmehørende i utlandet, kreves det at selskapet også anses som selvstendig skattesubjekt etter utenlandsk rett – altså skattemessig hjemmehørende i utlandet. Det innebærer aksjeinntekter til eller fra utenlandsk selskapet bare er skattefrie under fritaksmetoden dersom selskapet anses som eget skattesubjekt både etter norsk rett og etter utenlandsk rett.

Denne forståelsen har medført problemer ved aksjeinntekter til eller fra selskaper som er skattemessig transparente i sin hjemstat, noe som ofte er tilfellet for utenlandske fondsstrukturer – et eksempel er såkalte FCP’er i Luxembourg.

Når har imidlertid Finansdepartementet kommet med en avklaring: I en fortolkningsuttalelse 19. mars i år legger departementet til grunn at hjemmehørende-kriteriet er oppfylt dersom det utenlandske selskapet er selskapsrettslig etablert i EØS. Løsningen følger av en høyesterettsdom fra 2012 (Rt. 2012 s. 1380), men det er uansett velkomment at Finansdepartementet nå også bekrefter at selskapsrettslig etablering i en EØS-stat er tilstrekkelig for at hjemmehørende-kriteriet anses oppfylt.

Uttalelsen kan du lese her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/fritaksmetoden---utenlandske-selskap/id2403873/

Dersom selskapet ditt har hatt aksjeinvesteringer i utlandet, og det ved tidligere års ligninger er lagt til grunn at aksjeinntektene er skattepliktige, kan Finansdepartementets avklaring nå gjøre det aktuelt å vurdere om det er grunn til å be om at skattemyndighetene ser på saken på nytt.